Komputerowe badanie stóp - Podoskop RGB z kamerą HD

Na czym polega badanie komputerowe stóp?

Komputerowe badanie stóp jest badaniem bezinwazyjnym i umożliwia precyzyjną ocenę stanu i kształtu stóp. Możliwe jest wykonanie badania statycznego i dynamicznego za pomocą podoskopu.  Podczas badania komputerowego stóp przy pomocy podoskopu wykonywane są zdjęcia, krótkie sekwencje filmowe, które rejestrują ruch stóp. Otrzymane materiały pomagają analizować wyniki badania, a także postawić trafną diagnozę. Z komputerowego badania stóp mogą korzystać zarówno dzieci, młodzież, jak i dorośli.

Badanie komputerowe stóp powinno być przeprowadzone w szczególności u:

•  dzieci - jeśli dziecko się potyka lub mocno krzywi obuwie, wskazane jest również u dzieci uprawiających sport; pozwala skontrolować, czy rozwój stóp u dzieci jest prawidłowy;
  •  sportowców - dolegliwości stóp mogą mieć negatywny wpływ na wszystkie elementy narządu ruchu, a badanie zapobiega powstawaniu wad i niechcianych urazów; badanie zaleca się także wykonać w celu profilaktyki kontuzji;
  •  osób pracujących w pozycji stojącej - sztywne podeszwy butów mogą powodować zaburzenia biomechaniki stopy, a to prowadzi do powstawania żylaków oraz bólów kręgosłupa,
  •  osób starszych - artretyzm, bóle kręgosłupa czy zaburzenia krążenia u osób w podeszłym wieku przekładają się na uczucie ciężkości stóp i inne dolegliwości, zaburzające chód.
  •  cukrzyków – u których istnieje ryzyko wystąpienia stopy cukrzycowej. Badanie pedobarograficzne pozwala określić obszary narażone na rozwój owrzodzeń, co znacząco ułatwia dobór wkładek, obuwia ortopedycznego. Pozwala to zapobiec dalszemu postępowi choroby;

Komputerowe badanie stóp zaleca się także wykonać w przypadku:

•  deformacji w obrębie stóp;
  •  dolegliwości bólowych stóp, kolan i kręgosłupa;
  •  zaburzeń równowagi;
  •  metatarsalgii Mortona (zespołu bólowego, wywoływanego uciskiem nerwów podeszwowych),
  •  często występujących odcisków, modzeli;
  •  koślawości lub szpotawości kolan lub kości piętowych;
  •  haluksów;
  •  palców młotkowatych;
  •  stopy poprzecznie płaskiej, wydrążonej, spastycznej, serpentynowej, reumatycznej;

Wykonanie komputerowego badania stóp poleca się także wszystkim osobom, które chcą upewnić się, że ich stopy są zdrowe – bez deformacji i schorzeń.

Taka profilaktyka jest zalecana, ponieważ znaczna część osób nie wie, że cierpi na schorzenia, które mogą się rozwinąć i w przyszłości powodować przykre dolegliwości. Dzięki precyzyjnemu badaniu komputerowemu stóp możliwa jest szybka diagnostyka oraz zastosowanie najlepszej profilaktyki i metod leczenia.

Przeciwwskazania do badania

Komputerowe badanie stóp jest całkowicie bezbolesne i nie ma żadnych przeciwwskazań do jego wykonania. Może z niego skorzystać każdy.

Przygotowanie do komputerowego badania stóp

Z uwagi na bezinwazyjność tego badania, ze strony pacjenta nie wymaga się żadnego wcześniejszego przygotowania.

Co diagnozuje komputerowe badanie stóp?

Badanie komputerowe stóp a ma na celu ukazanie kształtu oraz funkcjonowania stóp. Dzięki temu pozwala wykryć nieprawidłowości w ich pracy. Pozwala wykryć:

•  wady stóp (płaskostopie podłużne i poprzeczne; stopę wydrążoną; haluksy; palce młotkowate)
  •  schorzenia stóp (ostrogę piętową, metatarsalgię)
  •  wady postawy (skoliozę, koślawość kolan i stóp)
  •  nieprawidłowości chodu
  •  zaburzania równowagi i statyki ciała
  •  ryzyko pojawienia się owrzodzeń u osób chorych na cukrzycę

Czy badanie komputerowe stóp jest bolesne?

Komputerowe badanie stóp jest bezinwazyjne, a co za tym idzie - również bezbolesne. Może być z sukcesem wykonywane u pacjentów onkologicznych.

Czy do wykonania komputerowego badania stóp potrzebne jest skierowanie?

Wykonanie badania nie wymaga od pacjenta posiadania skierowania. Można je wykonać  prywatnie.

Dobór indywidualnych wkładek ortopedycznych

W przypadku, gdy badanie wykaże wady w budowie lub biomechanice stóp, fizjoterapeuta powinien zlecić indywidualny plan ćwiczeń, wykonanie indywidualnych wkładek ortopedycznych czy też obuwia ortopedycznego. Komputerowe badanie stóp ułatwia dobór najlepszej wkładki ortopedycznej lub innego odciążenia.

REH-MED Żagań | Komputerowe badanie stópREH-MED Żagań | Komputerowe badanie stópREH-MED Żagań | Komputerowe badanie stópREH-MED Żagań | Komputerowe badanie stóp