Magnetoterapia

Magnetoterapia – wskazania
Leczenie polem magnetycznym, ze względu na brak termicznego działania, ma wiele zastosowań. Dzięki brakowi wzrostu temperatury podczas zabiegu, ma on również wykorzystanie w okresach zaostrzeń procesów chorobowych. Wśród głównych wskazań do terapii wyróżnia się:
- choroby o podłożu zwyrodnieniowo–wytwórczym,
- złamania,
- zwichnięcia, skręcenia i inne urazy,
- chroniczne procesy zapalne w obrębie tkanek miękkich, stawów, kości, nerwów,
- osteoporozę,
- okresy rekonwalescencji po niektórych zabiegach operacyjnych (np. po wszczepieniu endoprotezy),
- spastyczność,
- migrenę,
- niepłodność,
- nieżyt oskrzeli, astmę, zapalenie zatok,
- chorobę Crohna,
- wrzody żołądka w fazie przewlekłej,
- rozrost prostaty,
- atrofię Sudecka i bardzo wiele innych.
Dodatkową zaletą zastosowania pola magnetycznego jest brak konieczności wykonywania jakichkolwiek przygotowań do zabiegu. Energia emitowana podczas terapii polem magnetycznym przenika przez bariery w postaci ubrań, bandaży, a obecności metalowych implantów nie stanowi problemu (stenty także nie stanowią przeciwwskazania do zabiegu). Przy uwzględnieniu wskazań oraz właściwym doborze impulsów, pole magnetyczne nie jest szkodliwe. Istnieją jednak pewne ograniczenia co do jego stosowania.

Magnetoterapia – przeciwwskazania
Przeciwwskazania do rehabilitacji polem magnetycznym obejmują:
- ciążę,
- nowotwory,
- elektroniczne implanty (np. rozrusznik serca),
- choroby zakaźne,
- infekcje,
- krwawienia (miesiączka),
- chorobę Burgera,
- poważne schorzenia układu sercowo–naczyniowego.

Zabiegi mogą być wykonywane u dzieci, a samo zastosowanie pola magnetycznego w rehabilitacji nie wykazuje praktycznie żadnych skutków ubocznych.

Magnetoterapia – efekty
Przy braku przeciwwskazań do zabiegów z użyciem pola magnetycznego oraz przy ustawieniu właściwej dawki, zabieg przynosi wiele wymiernych korzyści. Przede wszystkim usprawnia metabolizm, skraca okres regeneracji oraz gojenia ran. Wspomaga proces osteogenezy, co jest wykorzystywane przy złamaniach oraz jako składowa fizykoterapii w osteoporozie. Pole magnetyczne zmniejsza także opuchliznę i redukuje krwiaki (np. w leczeniu stomatologicznym czy ortodontycznym). Działa przeciwbólowo i przeciwzapalnie, co jest zauważalne szczególnie u pacjentów z chorobami zwyrodnieniowymi narządu ruchu. Doskonale wspomaga również krążenie obwodowe.

Przy braku przeciwwskazań oraz skutków ubocznych, leczenie polem magnetycznym może odbywać się w zestawieniu z wieloma innymi metodami rehabilitacj

Magnetoterapia – jak wygląda zabieg z użyciem pola magnetycznego?
Terapia magnetyczna nie wymaga specjalistycznego przygotowania. Mechanizm jego działania pozwala na odbycie zabiegu w odzieży, bez konieczności odsłaniania miejsca zmienionego chorobowo. Z obszaru terapii warto usunąć natomiast takie przedmioty, jak: telefony komórkowe, zegarki, aparaty słuchowe, karty kredytowe. Pacjent zazwyczaj leży na kozetce, a terapia odbywa się z użyciem przesuwalnej obręczy, czyli tzw. solenoidu. Jest to rodzaj aplikatora, który bezdotykowo transmituje pole magnetyczne (aplikatory mają różną średnicę, w zależności od obszaru zabiegowego). Zabieg trwa zazwyczaj kilkanaście minut. W jego trakcie pacjent może odczuwać ciepło, przyjemne mrowienie w miejscu aplikacji.

ZOZ REH-MED SP. Z O.O.ZOZ REH-MED SP. Z O.O.ZOZ REH-MED SP. Z O.O.