Prądy interferencyjne - Nemeca

Zabieg z użyciem prądów interferencyjnych charakteryzuje się głęboką penetracją tkanek oraz zredukowanym ryzykiem działań niepożądanych w postaci poparzeń skóry. Interdyn wzmacnia mięśnie, rozluźnia je, ma także działanie przeciwbólowe i przeciwobrzękowe – poprawia ukrwienie.

Ułożenie elektrod może być zróżnicowane, fachowo określa się to terminem aranżacji. W zależności od ilości obwodów i pożądanego celu terapeutycznego mówi się o kilku rodzajach interferencji w fizykoterapii.
- Pierwszą z nich jest tzw. technika dwupolowa, co oznacza, że terapeuta do dyspozycji ma dwie elektrody. Wykonuje się ją w sytuacji, gdy niemożliwe jest zastosowanie ich większej ilości ze względu na powierzchnię obszaru zabiegowego.
- Wśród technik czteropolowych, czyli wykorzystujących dwa obwody z prądem interferencyjnym, podaje się tzw. izoplanar oraz technikę wektorową – dipol vector. Pierwsza z nich stosowana jest w przypadku zmian chorobowych na większym obszarze oraz w momencie problemów z określeniem dokładnego umiejscowienia zmian. Druga technika to powodowanie przede wszystkim relaksacji mięśni w efekcie głębokiego przekrwienia, uzyskiwanego poprzez rotacyjny przepływ prądów Nemeca. Metodyka zabiegu mówi także o możliwości wykorzystania dwóch rodzajów elektrod – płaskich (węglowych, samoprzylepnych lub cynowych) oraz podciśnieniowych w postaci przyssawek.

Prądy interferencyjne – działanie
Nie ulega wątpliwości, że prądy w rehabilitacji mają wieloaspektowe, pozytywne oddziaływanie, opinie badaczy w tej kwestii są zgodne. Działanie prądów średniej częstotliwości, do których zalicza się m.in. zabieg interdyn, ma bardzo szerokie spektrum. Przede wszystkim powala osiągnąć efekt przeciwbólowy, co bardzo często, z oczywistych względów, jest oczekiwaniem pacjenta. Poprzez wnikanie w głąb tkanek, prąd interferencyjny sprzyja poprawie metabolizmu, polepsza się ukrwienie i odżywienie.

Prądy interferencyjne – wskazania
Wskazania do prądów interferencyjnych częściowo pokrywają się z ogólnymi wskazaniami do elektroterapii. Źródła naukowe podają tutaj:
- zespoły bólowe narządu ruchu,
- choroby o podłożu zwyrodnieniowo–wytwórczym,
- nerwobóle,
- dysfunkcje mięśni w obszarze miednicy mniejszej (np. nietrzymanie moczu),
- zaparcia,
- zaburzenia motoryki jelit,
- likwidacja obrzęków.
Prądy w fizykoterapii wykorzystuje się także do pobudzania krążenia, stymulacji mięśni oraz celem uzyskania wspomnianego wcześniej efektu przeciwbólowego. Poza interferencją podobne rezultaty można uzyskać stosując jonoforezę czy TENS w fizjoterapii.

Prądy interferencyjne – przeciwwskazania:
- gorączka,
- nowotwór,
- choroby zakaźne,
- obecność metalowych implantów w miejscu zabiegu, np. w przypadku zaimplantowanego rozrusznika serca, nie można wykonywać zabiegu w okolicy klatki piersiowej
- zmiany troficzne i niektóre schorzenia dermatologiczne powłok skórnych,
- stosunkowo świeże przerwania ciągłości tkanek.

Zaletą zabiegu interdyn jest to, że można go wykonywać w niektórych stanach o przebiegu ostrym. Obecnie w przypadku konieczności regeneracji struktur kostnych bardzo często stosuje się tzw. śruby interferencyjne. Zbudowane z substancji biowchłanialnych oraz nieprzewodzących prądu, nie wykluczają możliwości elektroterapii w miejscu ich zaimplantowania. Dlatego zawsze warto sprawdzić w dokumentacji i dopytać lekarza o użyte materiały.

ZOZ REH-MED SP. Z O.O.ZOZ REH-MED SP. Z O.O.ZOZ REH-MED SP. Z O.O.