Kinesiotaping

Jest to metoda plastrowania polegająca na naklejaniu specjalnej taśmy (o właściwościach elastycznych) na powierzchnię ciała. Kinesiotaping został opracowany przez dr Kenzo Kase, japońskiego chiropraktyka w latach 70 ubiegłego stulecia. Dr Kenzo Kase stworzył specjalną elastyczną taśmę – plaster dynamiczny stosowany w tej metodzie. Zasady stosowania kinesiotapingu oparte są na kinezjologii, czyli nauce zajmującej się ruchem ciała człowieka. Taping bywa określany wyrażeniem „plastry dla sportowców”. Zapewne wynika to z faktu, że jest bardzo często stosowany w medycynie sportowej. Nawet w trakcie minionej olimpiady można było oglądać zawodników stosujących plastry dynamiczne. Warto jednak podkreślić, że plastrowanie dynamiczne stosuje się w wielu schorzeniach układu mięśniowo-szkieletowego i nie tylko dla sportowców

Kinesiotaping - wskazania

Zastosowanie metody plastrowania dynamicznego jest szerokie. Wskazania to:

• dolegliwości bólowe układu mięśniowo-szkieletowego, jak bóle kręgosłupa, bóle kolan, dolegliwości bólowe barku, zapalenia pochewek ścięgnistych (np. w okolicy nadgarstka), bolesność okolic przyczepów (np. łokieć tenisisty), ostroga piętowa,
  • stany po urazach: leczenie skręceń i zwichnięć stawów, obrzęki, niestabilność stawów, uszkodzenia mięśni, więzadeł np. dolegliwości ze strony ścięgna Achillesa czy paluch koślawy,
  • przyspieszenie procesów gojenia po urazach i operacjach (np. po rekonstrukcji więzadeł krzyżowych lub ścięgna Achillesa)
  • leczenie blizn i krwiaków,
  • wskazania do drenażu limfatycznego (kinesiotaping limfatyczny), czyli w zaburzeniach krążenia chłonki: obrzęki występujące z powodu choroby, po urazach lub w okresie ciąży,
  • korekcja wad postawy, na przykład skoliozy,
  • podniesienie sprawności i wydolności a także zmniejszenie ryzyka kontuzji, podczas uprawiania sportu wyczynowego i amatorskiego,
  • leczenie niektórych dysfunkcji spowodowanych pracą receptorów skóry i powięzi: zaburzenia równowagi, niektóre zaburzenia oddechowe.

Kinesiotaping - przeciwwskazania

Ponieważ jest to metoda bezpieczna nie ma wielu przeciwwskazań do jej stosowania. Są to:

• łuszczyca i inne zaawansowane choroby skóry
  • nie zagojone lub trudno gojące się rany
  • stosowanie zabiegów fizykoterapeutycznych, których nie można wykonywać przez powierzchnię plastra

Efekty terapii z użyciem plastrowania dynamicznego

Opinie terapeutów na temat stosowania kinesiology tapingu są bardzo pochlebne. Do efektów można zaliczyć zmniejszenie bólu, zawdzięczane uniesieniu skóry i zniwelowaniu drażnienia receptorów bólowych. Dlatego przez pacjentów plastry kinezjologiczne nazywane są często taśmami przeciwbólowymi.

Miejscowa poprawa krążenia krwi i zwiększenie napływu krwi żylnej usprawnia metabolizm i przyczynia się do szybszego usunięcia zbędnych produktów przemiany materii.

Kinesiotaping w obrzęku limfatycznym pozwala odprowadzić nadmiar chłonki do większych jej zbiorników i tym samym umożliwia zmniejszenie opuchlizny. Plastrowanie dynamiczne wykorzystuje się również w pediatrii. Korekcja ustawienia kończyn czy wspomaganie funkcji mięśni w torowaniu ruchu to jedne z przykładów użycia kinesiotapingu u dzieci.

REH-MED Żagań | KinesiotapingREH-MED Żagań | KinesiotapingREH-MED Żagań | Kinesiotaping